onsdag 11 mars 2015

Assignment #6

Med makt
ringa in makt

Ett assignment som tog lång tid att mogna i mitt huvud men som under nästan varje assignment hittills körde jag så småningom på en idé som var ett bygge av de allra första associationerna jag hade till nyckelordet "makt".

Kanske är jag lite skadad av min make som läser kulturanalys men så fort jag hör ordet "makt" hör jag även Foucault. Sedan tänker jag på andra saker som representerar makt och tänker på polisen, staten, riksdagen, statsministern. Riksdagen fick det bli då det är en samling människor som också lyder under mer subtila maktförhållanden och samtidigt skall utöva en mer direkt, uppenbar form av makt. Finns även en tjusning i att använda riksdagen då den ha formen av Foucaults idé/modell panoptikon. Ytterligare har jag även gjort ringar som antyder ett öga som dels kan tolkas som blickens makt och även ge lite av en 1984-bigbrother-känsla.

I brist på bättre programvara har jag gjort detta i paint vilket inte är det ultimata och vilket är varför det inte ser så snyggt ut. Det kostar mer än det smakar att försöka putsa till något i paint så jag nöjde mig ganska så. jag är nöjd med min idé och jag tycker att man inte kan läsa in så mycket annat än makt i denna. Nästan så bokstavligt det kan bli - är lite som en rebus. Känns kanske bra att trots att det inte är några masterskills som visas upp har jag ändå använt mig av ett digitalt medium vilket är väldigt långt ifrån vad jag vanligen gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar