söndag 8 februari 2015

Veckoreflektion 3

Veckan som gick var en väldigt behaglig vecka. Man fick lov att låta intrycken från veckan innan sjunka lite eller åtminstone jobba med dem på egen hand. Introduktionen till assignment var intressant, vi fick testa på att göra olika saker men utan att veta vad nästa steg var. I blint förtroende utförde vi de uppgifter som tilldelades oss och mina resultat var i varje fall mer spännande än de var vackra. Vidare hade vi uppgiften att tillföra frågetecken på vår omvärld och det tycker jag är fantastiskt roligt. Älskar att leka med det offentliga rummet och gjorde liknande saker hela tiden i högstadiet med min bästa vän. Är extremt fascinerad av street art i stort och önskar (och fattar på riktigt inte varför det inte) fanns mer! VARFÖR i hela friden bjuder man inte in konstnärer till att klottra lite var stans. Om jag inte var gravid och lite nojig för att andras in sprayfärg så hade jag nog gjort vartannat assignment i graffitiform för hela stan att beskåda. Har länge velat gå till min gamla gymnasieskola och klottra i den lagliga graffititunneln som alla elever passerar på väg till skolan men nästan ingen av lärarna (eftersom de kör bil) för att smäda den odräglige rektorn som var på min tid och olyckligtvis är även idag.

To the point! Var spännande med assignments i alla fall och det kommer säkert att variera väldigt hur inspirerad man känner sig efter vart och ett men det är absolut ett spännande sätt att jobba och inte heller svårt egentligen att applicera på undervisning i skolan. Skönt att man alltid får återkoppling till det på fredagarna med även fast det var väldigt tight med tid på fredagsseminariet. Kan tycka att det är lite knepigt att få en vettig diskussion också dels på grund av tidsbrist men också beroende av formen. Allt man tänker måste man säga inför hela klassen och trots att det är ett behagligt och accepterande klimat i klassen så kan det vara bra eller åtminstone intressant att se vad som händer om man i mindre grupper diskuterade och fördjupade sig i varandras arbeten ordentligt för att även utveckla idéerna vidare vilket alltid är möjligt då man inte direkt har sådär fett med tid på ett assignment.

Tips på ett mycket bra och underhållande TED-talk som är relevant för alla lärare men tangerar vårt arbete lite extra kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar