Idag, måndag har vi arbetat med stop
motion och reflekterat över de möjligheter och begränsningar som tekniken utgör.
Kanske vore det mer sant att säga att vi har reflekterat mycket över
begränsningarna som fel utrustning kan utgöra. Å andra sidan hade inget av det
vi gjort idag varit möjligt att fånga utan den teknik vi hade till hands. Dock
hade det kunnat göras bättre och smidigare med bättre teknik. Man kan bli
otålig som det är när man endast ser små förändringar och små, små framsteg i
sin berättelse men när man måste lägga in pauser för att ladda en kameratelefon
innan man kan arbeta vidare på sin lilla station bestående av en färgburk och
mängder med häftmassa då är tålamod hårdvaluta.
I det
avslutande skedet tvingades vi tänka lite snabbare då mobilbatteriet återigen
var mycket lågt och det var dags att avsluta vår historia som då blev av en
annan karaktär än först var visualiserat. Trots det var vi nöjda med resultatet
under de förutsättningar vi hade. Att det finns färdiga appar som klipper ihop
filmen åt dig är fantastiskt och man inser att det betyder helt andra
möjligheter för hobbyfilmaren idag (kanske även proffsfilmaren, beroende på hur
man jobbar) än för bara några år sedan. Det är viktigt att visa elever dessa
vägar så de inser vilken enorm potential som ligger i den lilla dosan som så
många hanterar varje dag. Sedan finns det säkerligen även förtjänster med att
visa "gamla goda" metoder för att ge elever en uppfattning om vilka metoder
och tekniker som lett fram till det vi har idag. Om inte annat för att
uppskatta det.
Vi hade
mycket problem med tekniken, problem som inte hade uppstått om vi till exempel
hade haft en dyrare, nyare mobiltelefon med stort minne och bra batteritid
vilket nästan bara riktigt nya mobiltelefoner har. Jag undrar vad som händer om
man tar in en uppgift i skolan som förutsätter att eleverna står för de
tekniska medlen. Det borde ju fungera fint för det är onekligen så att i
majoriteten av alla gymnasieklasser i Sverige har nog majoriteten av alla dessa
elever mobiltelefoner med de finesser som krävs för ett sådant projekt. Rent
principiellt motsätter jag mig att man skapar element i skolan där elever som
har mer pengar/vars föräldrar har mer pengar, får fördelar i undervisningen.
Som regel tycker jag man ska tillhandahålla det som skall arbetas med så att
dylika klasskillnader inte gör sig synliga på den arena som skolan utgör. Ska
man för den sakens skulle då strunta i att göra saker som stop motion/animation
om ens skola saknar dessa resurser när möjligheterna att göra det och lära sig
kanske vilar i elevernas fickor? Något jag kanske måste ta ställning till en
dag. Något att tänka på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar