Den här veckan har vi haft seminarium gällande
konstteori/samtidskonst och även barns bildskapande. Dock skall ju det
förstnämnda seminariet ägnas ett eget inlägg så här kanske det främst skall
redogöras för det senaste nämnda. Som assignment talade vi om linjer vilket
ledde till ett intressant fredagsseminarium med olika tolkningar av uppgiften
vilket var spännande.
Vi fick lov att diskutera barns
bildskapande i relation till "visuell kultur idag". Det var lite
svårt att få en riktig diskussion om det delvis kanske för att det är svårt att
enas om vad som är visuell kultur idag. Många diskuterade utifrån vilka bilder
man få på internet (vilket är nästan alla bilder som finns i världen). Kanske
tänker man mer på hur man tar till sig bilder då? Vad är vår visuella kultur
och vad är "idag"? Det var svårt att diskutera som om detta bara vore
allmänt vedertaget. Det verkade också svårt med just de frågor vi hade att utgå
ifrån boken helt och hållet då den hade ett ganska pragmatiskt förhållningssätt
och var svåröversatt till just dessa typer av frågor- tyckte jag. Kanske hade
varit lättare om man förhöll sig till några få av de olika synsätten som
presenteras i boken. Dock är frågan så bred och så ospecifik att jag blir lite
tagen.
I slutändan tänker man väl främst på de
relativt nya sätten som barn får tillgång till bilder - tänker man sig då en
10-11-åring som kan få tag i bilder själv blir det gärna internet men vad för
hemsidor är dessa barn på? Sedan tänker jag även att 10åringar har ändå kommit
relativt långt i sin kognitiva utveckling så att de kan reflektera hyfsat kring
det de ser. Min man hävdar mycket bestämt att det främst är en moralpanik kring
de grova bilder som många utsätts för i mycket ung ålder genom en del
TV/dataspel och jag är inte beredd att tro att det inte har någon effekt alls
på en del i varierande grad mottagliga, unga människor. Sedan finns de små barn
som praktiskt taget uppfostras av surfplattor med massa fluffiga, färgglada,
animerade djur - spel som är skapade för att deras åldersgrupp ska mana sina
föräldrar att köpa saker. Digitala spel i oändlig variation är tillgängliga i
alla åldrar och en del av de allra flestas barndom och uppväxt. Världen är idag
mycket visuell och det är ju också något som barn som växer upp idag bli mycket
bättre på att uttyda, kanske även vara kritiska mot. Men hur översätts detta i
barns bildskapande? Det är ju för tidigt att se än men kanske kan man då se en rockad
i de olika annars så schematiska faserna av barns tecknande. Ska man tro Piaget
så kanske ett barn ändå är knutet till de kognitiva stadier de tycks ha till
sitt förfogande. Men visst måste motiven påverkas? Motiven måste väl komma
längre ifrån barnets egen närmiljö när livsvärlden expanderas med hjälp av
internet och television (ß ville låta som en uråldrig teoretiker snarare
än en 21-årig student för att ge legitimitet).
Något som kanske inte helt och hållet hör till saken är att jag
undrar väldigt mycket vad som kommer att ske med handkoordinationen när man lär
sig skriva på datorn som liten i stället för att skriva vackra bokstäver i
skrivstil. Gamla människor kan idag om de så bara gått grundskolan skriva
otroligt vackert, min lillebror kan inte skriva på en rad för att rädda sitt
liv – det är en stor skillnad bara några få år gör idag. Hur kommer det vara
för elever som inte kommer från konstnärliga hem eller har ett eget starkt
intresse, att fatta pennan när man kommer till bildlektionerna när man främst
har knappat in ord digitalt. Skriver man för hand så liknar rörelsen väldigt
mycket det som händer när man målar men vad ska vi göra med de stötiga
fingerrörelserna som varje barn har sedan sina första skolår när vi ska försöka
få dem att göra en enkel blyertsskiss. Inte för att höja de klassiska medlen
till skyarna – men var är vi utan dem?
Dessa är tankar som väckts för mig under veckan i förhållande till
det vi har gjort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar