onsdag 1 april 2015

Inför handledning 2/4

Min omedelbara association till makt var språkets makt och tänkte att då är det lika bra att riva igång och börja tarva i den änden och se vart den kunde ta mig. 

För att inspireras vidare av den här tanken på språkets makt gick jag till biblioteket och lånade Georges Orwells - 1984 då jag minns att i den totalitära regeringen i boken har de en avdelning som endast jobbar med att konvertera standard engelska till ”Newspeak” som är ett fattigt språk sett till synonymer och nyanser av ord. Även antonymer tas bort och motsatsen till ”good” som annars är ”bad” blir ”ungood”. De låter även ta bort varitationer av ”good” som ”excellent” eller ”splendid” och ersätter med en enkel skala som lyder ”good”, ”plusgood” eller ”doubleplusgood”. Mina lärare i gymnasiet hade ett favoritordspråk som lydde något i stil med ”det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta” och det är det som fascinerar mig så väldigt i det här. Vad gör språkets utformning för vår förmåga att över huvud taget forma tankar? Språket som enligt den store Vygotsky är det främsta medierande redskapet.


Nästa steg är väl då hur en ska överföra till eller jobba med det genom gestaltning. Känns som ett så gigantiskt tema att det 2-dimensionella inte räcker till. Så det jobbar jag fortfarande på. Svårt att gestalta något som grundar sig i rätten att tänka. Kanske jobba med ordböcker på något vis. Se om en hittar lite gamla ordböcker på second hand och se om en kan göra något av dem. Se om jag kan fördjupa mina reflektioner genom att fortsätta skissa på temat. 

Tänkte lite på den oändliga strömmen Charlie Hebdo-teckningar som tillkommit efter terrordådet i Paris men eftersom jag inte fascineras så mycket av rätten att säga vad en tänker utan snarare av rätten att tänka vad en tänker och vad yttre aktörer kan göra för att påverka det, försöker jag komma ifrån de bilderna. 



Även om vi inte har en 1984-situation i Sverige som det ser ut nu så finns det gott om de som vill påverka vad vi tänker. Många reklamer till exempel, använder språket på samma sätt som i dystopiska berättelser om viljelösa medborgare. På samma sätt som den brutala militärmakten i Hunger Games heter ”peace keepers” heter våra mänskliga ”imperfektioner”, ”skönhetsfel” enligt någon magic-super-cover-light-natural-nymph-godess-foundation-reklam. Det är ju så småningom det jag vill göra som lärare i alla fall - hjälpa individer att med så stor frihet som möjligt få tänka och skapa. 

Sedan är det väl inte bara det verbala och skriftliga språket som kanske begränsar oss ibland. Kanske det vore också intressant att undersöka hur en menar att vår visuella kultur påverkar vad vi kan tänka och föreställa oss. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar