onsdag 15 april 2015

Makt och motstånd fortsättningsvis

Förra veckan var jag supervelig med vad jag ville göra. Efter mig tankekarta dock gled jag in i en vision av graffiti på en mycket specifik plats i min hemstad och sedan jag rekryterat några hantlangare som vill hjälpa mig med själva sprayandet tänker jag att det är intressant och fullt möjligt att göra. Så det är det jag börjat tänka på den här vecka och skissat på möjliga utföranden för att skapa någon slags phazhazz eller genomslagskraft om man så vill. Eftersom jag inte kan spraya själv tänker jag att jag ska göra stenciler för det mesta för att ändå sätta min prägel på det slutgiltiga utförandet när jag har bestämt vad det ska vara. Har främst tänkt att sätta text på budskapet men vill ha någon typ av bild eller figur som går med budskapet men eftersom jag inte sprayar själv är det svårare att få till.

Jag har lite olika tankar med olika inriktningar och olika budskap. Min första tanke var faktiskt att skriva något som pekade direkt och förbehållslöst mot rektorn på skolan. Det kan man dock råka illa ut för och vill inte dra ner de andra i det i så fall och det var svårt att hitta på något slagkraftigt ändå.


Inte så värt det. Sen känns det viktigt för mig att de elever som passerar känner sig tilltalade och att elever kanske börjar tala om det. Eftersom skolan är hem till tekniska och naturvetenskapliga linjen fick jag en idé.


Det tyckte jag på riktigt var lite roligt så jag tänker att naturare med samma krystade nördhumor kan säker uppskatta det också. Sedan kom jag in lite i citatträsket trots att jag egentligen inte gillar användningen av citat som sådan eller att skriva på engelska. Känns som något som gör det svårare för folk att ta till sig det. Slogans på engelska som vi inte behöver bry oss om sållar vi ut hela tiden. samtidigt kan citat vara kraftfulla på sitt sätt.



Oundvikligen även Foucault då han förmodligen har sagt allt som finns att säga om makt.


Inget vidare porträtt av Foucault han ser mest ut som en liten Yoda men jag har aldrig hävdat att jag är någon porträttkonstnär och det skulle förmodligen inte vara möjligt för mitt lilla team att göra med sprayburkar även om jag kunde göra det med papper och blyertspenna.


En något nördigare version som inte är fullständig. Tror inte det är så uppskattat att göra felaktiga fysikaliska slutsatser i just den tunneln. Men det hade kanske varit ett bra sätt att få folk att prata om det men det blir nog inte den diskussionen jag skulle önska i så fall.


Sedan en åter till 1984. Tycker det är kraftfullt och väldigt provocerande i en skola med väldigt mycket studiemedvetna elever som faktiskt tycker om att lära sig. Dock finns det en gymnasieskola precis bakom det första skolan som är ökänd för sina mycket oinspirerade elever som faktiskt skulle kunna komma och använda detta som slogan. Det hade varit spännande men inte så himla bra. den här är bra dock då det är en effektiv layout som inte lär vara så svår att göra i praktiken.

Ska fundera vidare på vad jag ska skriva och hur det ska utföras. Ska även kolla material för stenciler och kostnad för sprayburkar för att se över mina begränsningar. Tänker att det kan vara ett större jobb än man räknar med att göra stenciler för att och är superviktigt att jag dels blir klar innan kursen är slut men absolut också en bra bit innan skolan slutar för sommaren. Sen ska jag också försöka hitta några jag känner på skolan så att jag kanske kan få veta om det skulle komma några reaktioner bland eleverna. Tror mig ha lite polare vars småsyskon går på gymnasiet fortfarande kanske någon av dem vill spionera åt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar